Etsplåt till NKlJs första malmvagnar litt P»
NKlJs ursprungliga korta malmvagnar litt P, tillverkade av Kristinehamns mekaniska verkstad och Munkfors bruk. Vagnen kan byggas antingen för H0n3, H09 eller rentav P87s3 (helt skalenligt). Vagnarna fanns i några olika varianter med och utan broms, rundad (för bromsade) eller rak gavel, samt två eller tre brädor på lämmarna. Bilden ovan visar en senare ombyggd variant som gick som grusvagn för banavdelningen – ännu en variant alltså. Etsplåten kan byggas som bromsad eller obromsad. Vill man göra den som grusvagn har jag inte gjort detaljer för det. Järnen på sidorna ser då lite olika ut, bl a med ett gångjärn lite längre ut från vagnen (se bilden ovan). Vissa hade dock kvar de ursprungliga järnen, så man kan nog komma undan med att behålla de som ingår i byggsatsen! Del av ramen har en bredd som skall passa ungefär som extrabrädorna för grusvagnsvarianten, så det finns som hjälp i alla fall.
I övrigt får man komplettera med hjul. Rimbo Grandes är de påtänkta, men Göran E på Rimbo Grande meddelar att det är en trång sektor numer, skall se om det kan lösa sig. Koppel är tänkta att vara Kadee 714, dessa liknar mest de Berglund-Lindencrona-koppel som NKlJ hade. Både SVLV och Rimbo Grande säger sig ha dem hemma. Vill man ha någon annan koppeltyp, eller inget alls, som avställd vagn, medföljer en liten detalj man ”fyller igen” koppelhålet i ramen med. Bromsslangar tillverkar du själv av 0,5; 0,3 och 0,15 mm tråd, detalj på etsplåten kan hjälpa för handtaget.
Prissättningen följer en stege enligt
1-3 st: 275 kr/st
4-7 st: 225 kr/st
8 eller fler: 200 kr/st.
Dekaler ingår.
Bromscylinder (New York) i form av plastgjutning från San Juan models. Paket innehåller även en längre cylinder (för F-vagn exvis): 60 kr
Leverans för första varianter: Q1 2023
Jag visade bygget av min första prototyp av vagnen på Smalspårsfrämjandets forum, se denna länk.
Beställ per mail: kontakt(a)nkljmodeller.se
nkljmodeller.se © 2009
Övrigt »